zondag 5 juli 2015

Probleem opgelost!

Het geheugen van mijn Samsung Galaxy S2 loopt al een tijdje vol. Het probleem is ontstaan na een upgrade van het besturingsprogramma Android 2.x naar Android 4.x. Eigenlijk kan de ouwe trouwe S2 dat niet meer aan. Inmiddels is er de S3, S 4, S5 en zelfs al S6. De ontwikkelingen gaan zo snel, daar valt niet meer op af te schrijven. Ik zou m'n S2 nog niet weg willen gooien. In het begin kon ik het probleem nog oplossen door een paar onbelangrijke apps te verwijderen, maar daarna moesten ook verschillende essentiële apps er aan geloven. Niet alle apps kunnen worden verplaatst naar de SD-kaart, waar nog ruimte genoeg is, maar hebben beslist het interne geheugen nodig. Het ging van kwaad naar erger en de laatste paar weken werkte het synchroniseren van mijn agenda en email niet meer. Tijd voor vervanging. 

In een laatste poging voor een oplossing en om er zeker van te zijn dat het niet een storing is, struinde ik nog eens het internet af op zoek naar een antwoord. Op Androidworld.nl beschrijft iemand hetzelfde probleem en ook anderen blijken er last van te hebben. De beheerder roept weliswaar dat de vraag op het verkeerde forum staat, maar gelukkig blijven er toch mensen reageren en iemand weet de oplossing. Ik had deze nooit kunnen bedenken, wist van het bestaan van deze functie niet af en heb dit ook niet in een handleiding gevonden. 

Het antwoord is kort maar krachtig: 
"Toets alsof je een nummer belt *#9900# en kies de tweede optie van boven “delete dumpstate/logcat”. Probleem opgelost!"
Het lijkt dus alsof je een telefoongesprek gaat voeren, maar maar zodra je deze code hebt ingetoetst op je telefoontoestenbord verschijnt er een menu "SysDump" met een hele rij functies. De tweede - "Delete dumpstate/logcat" biedt de oplossing. Wel even de telefoon helemaal uitzetten en weer opstarten om van het vrijgekomen geheugen te genieten. 

De telefoon begon prompt allerlei achterstallige app-updates te installeren - sommige apps blijken ineens een nieuwe layout te hebben - maar alles werkt weer naar behoren. Ik wil dit de komende dagen nog wel verder testen, maar het ziet er naar uit dat ik voorlopig weer even met m'n Galaxy S2 vooruit kan. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten