vrijdag 4 september 2015

Nacht van de Nacht

De natuur- en milieufederaties vragen radio- en televisiestations om gratis spotjes uit te zenden voor de Nacht van de Nacht. Een mooi initiatief. Dan volgt er in het verzoek (dat ik vandaag las als vrijwilliger van een radiostation) een zin die ik als 'communicator' nooit zou hebben geaccepteerd.

"Wij zouden graag bericht ontvangen wanneer u besluit het radio/tv-spotje uit te zenden. In dat geval maakt u kans op een van de fantastische Nacht van de Nacht T-shirts die we zullen verloten."

Kans. Gratis. Een T-shirt! Voor het hele station. Misschien. Als je geluk hebt. 

Daarmee neem je je eigen verzoek toch niet meer serieus? Een omroep besluit voor tientallen, honderden of misschien zelfs duizenden euro's aan reclamewaarde gratis weg te geven. Voor een goed doel. Mooi. Dat doe je graag als omroep. Als het kan. And all I got was this louzy T-shirt. 

Als je het ludiek wilt houden, hou het dan ook ludiek.

Nacht van de Nacht op zaterdag 24 oktober 2015Maar goed, het goede doel. De Nacht van de Nacht is een initiatief van de twaalf natuur- en milieufederaties waarin wordt samengewerkt met onder andere IVN, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, sterrenwachten, gemeenten, bedrijven en meer dan 300 kleinere initiatieven in het hele land. Tijdens de Nacht van de Nacht op 24 oktober 2015 organiseren zij meer dan 300 evenementen en zullen zo’n 200 gemeenten en bedrijven de lichten doven van toonaangevende gebouwen, zoals de Dom, de Euromast en het parlement. 

Door beter om te gaan met licht, besparen we geld en energie en gaan we lichthinder tegen. Met de Nacht van de Nacht proberen de milieu-organisaties de mensen, bedrijven en gemeenten op een andere manier naar licht en donker te laten kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten