donderdag 5 juli 2018

Blinde paniek over privacy

Misschien heb ik nu een interne ruzie bij de Wehkamp ontketend. Maandag heb ik een email gestuurd aan de Functionaris Gegevensbescherming (FG) met cc aan de klantenservice. Blijkens een "cc'tje" dat ik vandaag ontvang, is mijn mail door de "Customer Care" rondgestuurd onder de collega's.

Toen ik rond 25 mei een ingewikkelde mail ontving over de nieuwe privacywetgeving, heb ik geantwoord dat ik geen toestemming geef om mijn gegevens met derden te delen voor marketingdoeleinden maar dat ik tegen normaal administratief gebruik geen bezwaar heb. In reactie daarop kreeg ik uitleg over het verwijderen van mijn account, Ik antwoordde dat ik daar niet om gevraagd heb, maar deze week kreeg ik bericht van de Functionaris Gegevensbescherming van Wehkamp dat mijn account is verwijderd.

Eerder, ook in discussies hier op Facebook, heb ik al eens gezegd dat de paniek rond de privacywetgeving mij verbaast en ergert. Als je de doelstelling van de wet in de gaten houdt (zorg dat persoonlijke gegevens veilig zijn en niet tegen iemands wil worden gebruikt en zorg dat dit zowel voor jezelf als voor de persoon die het betreft, duidelijk is), dan is die wet helemaal niet zo ingewikkeld. Ik heb inmiddels al een paar keer met succes een beroep gedaan op de nieuwe wet. De regels zijn niet veranderd, maar de positie van de consument is versterkt.

Een zelfde onnodige paniek ontstond rond de wet DBA (Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties), waardoor de handhaving van deze wet zelfs moest worden opgeschort. Ook bij die wet gold dat er aan de regels nauwelijks iets veranderde, maar dat het tijd werd om je er een keer aan te houden en niet te werken met schijnconstructies. Paniek! Terwijl massa's zonder angst en zonder schroom de auteurswet overtreden en vrolijk fluitend blijven downloaden en kopiëren. Paniek is selectief.

Door deze blinde paniek zien mensen niet meer waar het in de wet om gaat. Maar goed, misschien leidt mijn mailtje tot een discussie binnen Wehkamp.

Mijn email van 02-07-18:

"Geachte mevrouw [...],

Uit uw bericht begrijp ik dat u mijn account bij Wehkamp heeft verwijderd. Dit is geheel op eigen initiatief van u of één van uw medewerkers gedaan. Zelf heb ik nooit om verwijdering van mijn account verzocht. Sterker nog, in mijn email van 28 mei heb ik u er expliciet op gewezen dat ik niet om verwijdering van mijn persoonlijke gegevens heb verzocht, zoals u eerder in uw mail van 26 mei suggereerde. Het enige waar ik u op gewezen heb, is dat u - conform de wet - zonder mijn toestemming mijn gegevens niet mag delen met derden of mag gebruiken voor marketingdoeleinden. Die toestemming heb ik u onthouden. Verder had ik als klant geen enkel probleem met Wehkamp.

Uw rol als 'FG' in het op eigen intiatief ongevraagd verwijderen van klanten of klantgegevens van Wehkamp is mij niet geheel duidelijk. Volgens mij is dat niet de taak van een FG. De privacywetgeving is in mijn ogen duidelijk en simpel en maakt het helemaal niet nodig om klantaccounts ongevraagd te verwijderen. Gelukkig kan ik nog bij genoeg andere postorderbedrijven terecht.

Met vriendelijke groet.."

1 opmerking:

  1. Je wordt door ze gestraft, Ytzen! Gestraft voor het onthouden van toestemming voor onnodige dataverwerking. Het lijkt erop dat Wehkamp dus bij de lange lijst van bedrijven gaat horen die denkt dat je “consent” van iemand kunt kopen om marketingpartners te kunnen bedienen door je dienstverlening conditioneel te maken. Maar dat was nou net niet de bedoeling.

    BeantwoordenVerwijderen