Dossier CompetenSys: (1) Aanleiding en vragen; (2) Vraaggesprek met CompetenSys; (3) Schriftelijk antwoord van CompetenSys; (4) Schriftelijk antwoord van WIL; (5) Documenten van WIL; (6) Overige informatiebronnen.
Website WIL: http://wil-lekstroom.nl/
Privacybeleid met o.a. link naar Verwerkingsregister (2018)
6.9 Hoe gaat WIL om met medische informatie? WIL deelt medische informatie alleen met toestemming van de klant. Voor het delen van medische informatie binnen de organisatie geldt dat dat slechts kan met toestemming van de betrokkene. Is er geen toestemming van de betrokkene of is die toestemming redelijkerwijs niet te verkrijgen, dan kan de medische informatie NIET gedeeld worden met medewerkers van afdelingen die andere wetten uitvoeren (vergelijk Participatiewet tegenover SHV) of Samenwerkende Instanties [behalve bij direct (dreigend) gevaar.]
* Begroting en beleidsplan 2019 incl. meerjarenperspectief 2020-2022, WIL (PDF 73p)
p15: "Sanctioneren op maat. “Als wij hebben vastgesteld dat een klant ten onrechte een uitkering heeft ontvangen, dan volgt snel een reactie. Dat is in de vorm van terugvordering van het teveel betaalde bedrag en mogelijk beëindiging van de uitkering en het opleggen van een waarschuwing of een boete. Bij fraude met uitkeringsgelden volgt altijd terugvordering en een hoge boete, waarbij ook de uitkering kan worden stopgezet. Uitgangspunt van de Fraudewet is dat de opgelegde boete even hoog is als het bedrag dat de bijstandsgerechtigde te veel aan bijstand heeft ontvangen door schending van de inlichtingplicht (fraudebedrag). (...) In de afgelopen twee jaar is aangetoond dat het inzetten van themacontroles effectief is. Daarmee hebben wij aan de poort en tijdens de uitkeringsperiode fraude opgespoord. Voorbeelden van themacontroles waren: controles op het (tijdig) inleveren van de maandelijkse inkomstenverklaring en nader onderzoek/controle van klanten na signalen uit CompetenSys.”
p15: "Sanctioneren op maat. “Als wij hebben vastgesteld dat een klant ten onrechte een uitkering heeft ontvangen, dan volgt snel een reactie. Dat is in de vorm van terugvordering van het teveel betaalde bedrag en mogelijk beëindiging van de uitkering en het opleggen van een waarschuwing of een boete. Bij fraude met uitkeringsgelden volgt altijd terugvordering en een hoge boete, waarbij ook de uitkering kan worden stopgezet. Uitgangspunt van de Fraudewet is dat de opgelegde boete even hoog is als het bedrag dat de bijstandsgerechtigde te veel aan bijstand heeft ontvangen door schending van de inlichtingplicht (fraudebedrag). (...) In de afgelopen twee jaar is aangetoond dat het inzetten van themacontroles effectief is. Daarmee hebben wij aan de poort en tijdens de uitkeringsperiode fraude opgespoord. Voorbeelden van themacontroles waren: controles op het (tijdig) inleveren van de maandelijkse inkomstenverklaring en nader onderzoek/controle van klanten na signalen uit CompetenSys.”
Dossier CompetenSys: (1) Aanleiding en vragen; (2) Vraaggesprek met CompetenSys; (3) Schriftelijk antwoord van CompetenSys; (4) Schriftelijk antwoord van WIL; (5) Documenten van WIL; (6) Overige informatiebronnen.