De KNAB-bank laat mij weten dat door of op naam van T-Mobile een bedrag van € 374,22 automatisch van mijn zakelijke bankrekening wordt afgeschreven. Gelukkig kon ik die incasso gemakkelijk stoppen. Ik ben geen klant van T-Mobile, nooit klant van T-Mobile geweest en ook niet van plan om klant van T-Mobile te worden. Ik belde de KNAB-bank om deze onterechte incassopoging te melden en na te gaan of hier sprake is van een administratieve fout of misschien fraude. Daar bleek de KNAB-bank in het geheel niet in geïnteresseerd. Ik moest dat zelf maar uitzoeken. Na het telefoontje heb ik de KNAB-bank nog eens per schriftelijk gevraagd om mij medewerking te verlenen bij het uitzoeken wat hier aan de hand is.
De KNAB-bank laat mij weten daaraan geen medewerking te kunnen verlenen. Ieder bedrijf kan naar believen geld van mijn rekening laten afschrijven - daar is geen toestemming voor nodig - "dit is landelijk wettelijk bepaald voor alle banken". De bank houdt niet bij wie de afzender is - "helaas hebben wij geen lijsten met contactgegevens van bedrijven" - en is ook niet bevoegd om mij in contact te brengen met de incassant. Degene dus die er met mijn geld vandoor gaat. Dan moet ik eerst maar aangifte doen bij de politie, adviseert de bank.
Maar om nou van elke IBAN-tikfout aangifte te doen...
Nou heb ik wel eens van T-Mobile gehoord, al ben ik daar geen klant en ook vergde het flink wat detectivewerk om de contactgegevens van dat bedrijf te achterhalen. Het wachten is nu nog op een reactie. Maar bij een onbekend bedrijf is het onbegonnen werk te achterhalen WIE probeert je rekening te plunderen. Dat zal mijn bank een zorg zijn.
Het goede nieuws is dat je tot 90 dagen de tijd hebt om een geïncasseerd bedrag terug te laten boeken. Drie maanden moet wel genoeg zijn om er achter te komen dat er geld van je rekening wordt afgeschreven, ook als het een slapende rekening is waar je niet zoveel mee doet of als je een tijdje in het buitenland bent.
Daar zit natuurlijk wel weer een andere kant aan. Een bedrijf dat terecht en daartoe gemachtigd geld van je rekening incasseert, nadat het keurig het gewenste product heeft geleverd, is drie maanden lang niet zeker of je je betaling uiteindelijk wel gestand doet. Als je wat krap bij kas zit, dan laat je gewoon alle automatische betalingen van de afgelopen drie maanden terugstorten voordat je voor onbepaalde tijd naar Guam vertrekt.
Het bankwezen is hiermee weer helemaal bij de tijd. De tijd van zelfredzaamheid en zelfgenoegzaamheid onder het motto: vertrouw niets en niemand behalve je zelf.
==========
Reacties en aanvulling:
Reactie 1: Toen ik nog bij een bank werkte, had elk bedrijf toestemming nodig van de cliënt om te incasseren. De bank kon er toen wel degelijk iets aan doen, destijds de bankgirocentrale inschakelen en dan kon het bedrijf zijn vergunning kwijt raken om te incasseren.
Reactie 1: Toen ik nog bij een bank werkte, had elk bedrijf toestemming nodig van de cliënt om te incasseren. De bank kon er toen wel degelijk iets aan doen, destijds de bankgirocentrale inschakelen en dan kon het bedrijf zijn vergunning kwijt raken om te incasseren.
Ik: Inderdaad, zo kende ik het ook. Ik weet wel dat de incasso-procedure nadien veranderd is, maar wat nieuw voor mij is, is dat de bank zich niet meer bekommert om de machtiging en ook geen actie onderneemt of meewerkt aan het onderzoek bij een verdachte incasso.
Reactie 2: Een IBAN tikfout maken is misschien gemakkelijk, maar de kans dat er uit een tikfout een geldig banknummer rolt is bijzonder klein. Er zit een controlemechanisme in het het banknummer, waardoor bijvoorbeeld het omwisselen van twee cijfers altijd een ongeldig nummer oplevert.
Reactie 2: Een IBAN tikfout maken is misschien gemakkelijk, maar de kans dat er uit een tikfout een geldig banknummer rolt is bijzonder klein. Er zit een controlemechanisme in het het banknummer, waardoor bijvoorbeeld het omwisselen van twee cijfers altijd een ongeldig nummer oplevert.
Ik: Inderdaad, een vergelijkbare controle gebruik ik zelf ook op mijn uitgaande facturen en binnenkomende betalingen. Wat ik bedoel te zeggen is, dat ik niet voor elke mogelijke administratieve fout aangifte wil doen. De politie is er niet om de boekhouding van bedrijven te controleren. Ik zou die medewerking van banken en leveranciers wel verwachten.
Aanvulling: T-Mobile heeft redelijk vlot gereageerd en meldt: “... dat wij bij het invoeren van het rekeningnummer een typefout gemaakt hebben". Het nummer is nu geblokkeerd en daarmee zou de fout moeten zijn opgelost. Anders dan de KNAB-bank, waar ik betalende klant ben, nam T-Mobile, waar ik geen klant ben, deze zaak direct serieus. Het rekeningnummer is geblokkeerd voor incasso en de mogelijkheid van fraude wordt onderzocht. T-Mobile putte zich tegenover mij uit in excuses. Prima reactie.
Aanvulling: T-Mobile heeft redelijk vlot gereageerd en meldt: “... dat wij bij het invoeren van het rekeningnummer een typefout gemaakt hebben". Het nummer is nu geblokkeerd en daarmee zou de fout moeten zijn opgelost. Anders dan de KNAB-bank, waar ik betalende klant ben, nam T-Mobile, waar ik geen klant ben, deze zaak direct serieus. Het rekeningnummer is geblokkeerd voor incasso en de mogelijkheid van fraude wordt onderzocht. T-Mobile putte zich tegenover mij uit in excuses. Prima reactie.
Complimenten voor T-Mobile. Anders dan de KNAB-bank (waar ik betalende klant ben) nam T-Mobile (waar ik géén klant ben) de zaak wel serieus. T-Mobile putte zich uit in excuses, heeft mijn nummer geblokkeerd voor incasso's en gaat na of er misschien sprake is van fraude (bijvoorbeeld iemand die van mijn nummer gebruik heeft gemaakt om een abonnement af te sluiten). Bedankt T-Mobile voor de vlotte service.
BeantwoordenVerwijderen