terug naar inleidend blog 25-6-22
antwoorden VNG, WIL, gem. Houten
door naar beleidsplan
door naar beleidsplan
[+] Laatste wijziging: 06-07-22
https://www.vpro.nl/argos/media/luister/argos-radio.html
Uitzending 25/6/22 14-15 uur NPO Radio 1
Persbericht Argos over de uitzending: Hoe een verboden Excelsheet bepaalt wie verdacht wordt van bijstandsfraude
NRC 25-06-22: Ondanks waarschuwing gingen gemeenten door met omstreden fraudedetectiemethode
Verklaring van Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) 25-06-22
inleiding * volledige verklaring
Styloblog 1-7-22: Antwoorden van VNG, WIL en Houten (aan mij voor Omroep Houten)
Berichten in de pers n.a.v. de uitzending van Argos:
NOS 25-06-22: Utrechtse gemeenten werkten met omstreden fraudescorekaart
* Trouw * Reformatorisch Dagblad * Nu.nl *
* Trouw * Reformatorisch Dagblad * Nu.nl *
* [+] RTV Utrecht 28-06-22: Ook Veenendaal maakte nog gebruik van omstreden algoritme om fraude op te sporen * Reformatorisch Dagblad 05-07-22: Veenendaal stopt met model tegen bijstandsfraude
De PvdA vraagt waarom niet tijdig is gestopt met het systeem, ook niet nadat er vragen over werden gesteld. PvdA: "Gemeenten zijn na 2012 zelf gaan sleutelen aan het systeem. Hier was de ontwerper van het systeem het niet mee eens. Op p7-9 van het Beleidsplan Handhaving 2022 van WIL 'In vertrouwen handhaven' staat beschreven hoe deze scorekaart werkt. In januari 2022 heeft de PvdA geïnformeerd naar de systemen die door WIL worden gebruikt bij het handhaven. De vraag die de PvdA toen stelde was: Werkt het klantensysteem waarmee wordt gewerkt met algoritmes of met kenmerken van inwoners die bij wet verboden zijn te registreren. Het antwoord luidde: WIL werkt niet met algoritmes. Naar nu blijkt is het een systeem dat wel degelijk profileert."
[+] Raadsvragen D66 IJsselstein 28-06-22, zie gemeente IJsselstein of hier bij Stylo.
Groot aantal vragen, o.a. hoe het kan dat WIL ondanks alle vragen en discussie nooit het gebruik van DPS heeft heroverwogen, welke gegevens, variabelen en scores DPS bevat, welke algoritmes WIL op dit moment gebruikt, of daar toezicht op is en of er sprake is van voldoende "algoritmic accountability" en voldoende kennis in huis bij WIL of de aangesloten gemeenten.
Schriftelijke raadsvragen van D66 Houten (03-06-21) over privacy en over het gebruik van algoritmes door Werk en Inkomen Lekstroom en antwoorden (01-07-21) van het college van B&W Houten.
https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Houten/35210971-fdd8-46e2-a35f-2ab8bb9c60ec
Meer achtergrondinfo:
https://www.competensys.nl/uitwisseling-met-sonar-verder-doorontwikkeld
Compentensys stopt met ondersteuning DPS [datum onbekend]
DPS niet meer ondersteund door Competensys: Het RCF heeft een tiental jaren terug de DPS-matrix ontwikkeld en beschikbaar gesteld voor geïnteresseerde gemeenten. Hierbij is met name gewerkt met het beschikbaar gestelde Excel-blad van het RCF. Op verzoek heeft CompetenSYS dit excelblad destijds in haar systeem ingebouwd voor enkele klanten. Temeer omdat er jarenlang geen actieve ondersteuning en ontwikkeling heeft plaatsgevonden op de methodiek door de initiële ontwikkelaars, bieden we deze methodiek van het RCF niet meer aan als optie. Voor gemeenten die de DPS-matrix toch willen gebruiken, heeft het RCF destijds het model beschikbaar gesteld voor gemeenten. Hier kan wellicht nog bij worden aangesloten.
https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Houten/35210971-fdd8-46e2-a35f-2ab8bb9c60ec
Meer achtergrondinfo:
https://www.competensys.nl/uitwisseling-met-sonar-verder-doorontwikkeld
Compentensys stopt met ondersteuning DPS [datum onbekend]
DPS niet meer ondersteund door Competensys: Het RCF heeft een tiental jaren terug de DPS-matrix ontwikkeld en beschikbaar gesteld voor geïnteresseerde gemeenten. Hierbij is met name gewerkt met het beschikbaar gestelde Excel-blad van het RCF. Op verzoek heeft CompetenSYS dit excelblad destijds in haar systeem ingebouwd voor enkele klanten. Temeer omdat er jarenlang geen actieve ondersteuning en ontwikkeling heeft plaatsgevonden op de methodiek door de initiële ontwikkelaars, bieden we deze methodiek van het RCF niet meer aan als optie. Voor gemeenten die de DPS-matrix toch willen gebruiken, heeft het RCF destijds het model beschikbaar gesteld voor gemeenten. Hier kan wellicht nog bij worden aangesloten.
https://prezi.com/gymqqfedvg3u/dps-matrix-11/
Presentatie over de DPS Matrix 1.1 ontwikkeld door RCF Kenniscentrum Handhaving in 18 sheets en een overzichtstekst (4 profielen, laag/hoog regelovertredingsrisico, laag/hoog uitstroomkans).
Door Ton Plompen. Zie ook: www.mindergedoe.nl
Tom Plompen is teamleider Handhaving bij de gemeente Eindhoven, was van 2011-2014 ‘Adviseur informatie gestuurd handhaven’ bij het Landelijk Kenniscentrum Handhaving (onderdeel van RCF Kenniscentra). Expertises: IGH, DPS-Matrix i.s.m. BOEK-gemeenten, Inrichting informatiepunt Fraudewet www.fraudewet.nl (ondersteuning van gemeenten bij de implementatie van de Fraudewet); Transitie DPS-Matrix naar BKWI.
https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid:66c3c1f3-4086-49b1-931a-707809274a5b/datastream/OBJ/download
!!! Analysegestuurde Dienstverlening. Praktische handreiking bij de uitvoering van de WWB door de gemeentelijke sociale dienst. Februari 2011, Ministerie BZK (PDF 60p)
* Waar komt de methode vandaan? De Methode DPS-Matrix is in 2007 ontwikkeld door vier gemeentelijke sociale diensten (Boxmeer, ISD Optimisd, Echt-Susteren en Kerkrade: de BOEK-gemeenten). Dat gebeurde in samenwerking met RCF Kenniscentrum Handhaving Zuid-Oost Nederland.
Presentatie over de DPS Matrix 1.1 ontwikkeld door RCF Kenniscentrum Handhaving in 18 sheets en een overzichtstekst (4 profielen, laag/hoog regelovertredingsrisico, laag/hoog uitstroomkans).
Door Ton Plompen. Zie ook: www.mindergedoe.nl
Tom Plompen is teamleider Handhaving bij de gemeente Eindhoven, was van 2011-2014 ‘Adviseur informatie gestuurd handhaven’ bij het Landelijk Kenniscentrum Handhaving (onderdeel van RCF Kenniscentra). Expertises: IGH, DPS-Matrix i.s.m. BOEK-gemeenten, Inrichting informatiepunt Fraudewet www.fraudewet.nl (ondersteuning van gemeenten bij de implementatie van de Fraudewet); Transitie DPS-Matrix naar BKWI.
https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid:66c3c1f3-4086-49b1-931a-707809274a5b/datastream/OBJ/download
!!! Analysegestuurde Dienstverlening. Praktische handreiking bij de uitvoering van de WWB door de gemeentelijke sociale dienst. Februari 2011, Ministerie BZK (PDF 60p)
* Waar komt de methode vandaan? De Methode DPS-Matrix is in 2007 ontwikkeld door vier gemeentelijke sociale diensten (Boxmeer, ISD Optimisd, Echt-Susteren en Kerkrade: de BOEK-gemeenten). Dat gebeurde in samenwerking met RCF Kenniscentrum Handhaving Zuid-Oost Nederland.
* Wat doet de Methode DPS-Matrix? De methode ondersteunt het aanvraagproces van een WWB-uitkering door een inventarisatie te maken van de risico’s op regelovertreding. Ook maakt de methode een diagnose van de omstandigheden van de cliënt. Dit moet een beeld geven van bijvoorbeeld de kans op uitstroom naar een baan. De methode DPS-Matrix gebruikt hiervoor enerzijds automatisch op te vragen gegevens uit andere systemen en anderzijds handmatig ingevoerde gegevens. Met deze gegevens stelt de methode een klantprofiel samen (zie figuur 4 voor mogelijke klantprofielen). Aan de hand daarvan stelt het systeem de te volgen acties vast voor het vaststellen van rechtmatigheid van de aanvraag. Ook worden reïntegratie-inspanningen en termijnen voor hercontrole vastgesteld en ingepland. Verder levert de methode managementrapportages op. Bijvoorbeeld over het aantal cliënten in elk kwadrant en het verloop daarvan in de tijd. Deze gegevens voorzien de interne controller en/of de accountant van adequate informatie. Ook kan de manager Sociale Zaken met deze gegevens sturen op case loads (aantal cliënten dat een medewerker onder zijn hoede heeft), controle inspanningen of deze zelfs gebruiken voor het bijstellen van de gebruikte protocollen.
* Hoe werkt het voor nieuwe cliënten? Bij de aanvraag van een WWB-uitkering wordt het klantprofiel opgesteld met behulp van geautomatiseerde gegevensinvoer uit de gemeentelijke informatiesystemen. Dit wordt aangevuld met handmatig ingevoerde gegevens uit de aanvraag en het dienstverleningsgesprek. Het resultaat is een voorlopige kansen- en risicoscore met een bijbehorend protocol voor het reïntegratie- en controletraject. Tijdens dat traject kan bijvoorbeeld in een gesprek aanvullende informatie gevraagd worden. Deze informatie kan aan het model worden toegevoegd. Het profiel kan dus eventueel nog wijzigen. De gemeente kan aan de hand van het profiel ook vaststellen wanneer hercontroles plaats moeten vinden, bijvoorbeeld na 12 of na 36 maanden. Het systeem plant deze controles ook in. Verder stelt de klantmanager aan de hand van het risicoprofiel vast welke vervolgacties voor rechtmatigheidvaststelling en reïntegratie noodzakelijk zijn. Dat doet de klantmanager eventueel met behulp van een afhandelingsprotocol.
* Hoe werkt het voor zittende cliënten? De gemeente kan het zittende klantenbestand met de methode DPS-Matrix continu monitoren op risico’s en kansen. Wel belangrijk is dan, dat de gemeente wijzigingen per cliënt doorvoert in de bijbehorende applicatie, bijvoorbeeld als het risico van een cliënt na een hercontrole wijzigt. Met de gegevens kan de gemeente sturen op controle- en reïntegratieactiviteiten, maar ook op de werklast van de klantmanager. Voert een gemeente de methode DPS-Matrix in, dan moet zij het klantenbestand naar de applicatie uploaden. Dit kost enkele minuten per cliënt.
* Wat betekent dit voor de regeldruk en administratieve lasten? Een cliënt die een uitkering aanvraagt hoeft door de koppeling met de gemeentelijke basisadministratie alleen gegevens aan te leveren die niet in die administratie staan. De gemeente kan ook zelf sturen op lastenvermindering bij zowel zichzelf als de burger. De gemeente stelt namelijk zelf vast welke activiteiten zij uitvoert bij de verschillende risicoprofielen, bijvoorbeeld een huisbezoek bij klanten met een hoge risicoscore.
Wat is het achterliggende risicomodel? De risicoscore op rechtmatigheid wordt vastgesteld met een vaste set rekenregels. Die is niet aan te passen. Het bepalen van de kans op uitstroom gebeurt met rekenregels die de gemeente deels zelf kan vaststellen op basis van lokale factoren. Deze factoren kan de gemeente ook weer bijstellen na verloop van tijd als daar aanleiding voor is. Dit inhoudelijke beheer van de applicatie voert de gemeente zelf uit.
* Hoe kan de gemeente het instrument beheren? De methode DPS-Matrix is een softwarepakket dat op de server van de sociale dienst wordt geïnstalleerd. Het systeem omvat een ‘makelaar’, een module die gegevens van verschillende administratiesystemen uitvraagt en terugkoppelt aan de Methode DPS-Matrix. Dit instrument is via een icoon op te vragen op de werkplek. Elke medewerker kan via dit icoon de analyse uitvoeren. Als de methode DPS-Matrix ook is gekoppeld met het klantvolgsysteem, dan wordt het klantprofiel automatisch in dit systeem overgenomen. In het systeem kunnen medewerkers dan per profiel rapporteren over de te volgen procedures, bijvoorbeeld over periodieke hercontroles. De leverancier van de software, Datacon, zal het technisch beheer en de support uitvoeren.
* Wat zijn de ontwikkelingen van de methode? De vier BOEK-gemeenten, die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van het instrument, gebruiken deze methode al enkele jaren. In het eerste kwartaal van 2011 voeren ook twintig andere proefgemeenten het instrument in. De verwachting is dat de applicatie in die periode ook landelijk beschikbaar komt. Tevens wordt gewerkt aan het inzetbaar maken van het instrument voor andere klantprocessen, bijvoorbeeld de aanvraag van Bijzondere Bijstand. En een web-based integratie van de participatieladder (verplicht in het kader van een CBS-monitor), is mogelijk een volgende stap in de ontwikkeling van de applicatie. Tenslotte wordt de methodiek doorontwikkeld voor integrale toepassing van inkomensondersteuning en reïntegratie. Zo kan bijvoorbeeld ook het UWV/Werkbedrijf de methode gebruiken.
* Meer informatie over de Methode DPS-Matrix? Neem voor meer informatie over de Methode DPS-Matrix contact op met het RCF Kenniscentrum, Handhaving Zuidoost Nederland (dhr. Ton Plompen, t.plompen@eindhoven.nl). Zie ook website www.mindergedoe.nl.
https://kennisopenbaarbestuur.nl/media/257758/verkenning_ai_bij_nederlandse_gemeenten_def.pdf
Verkenning AI bij Nederlandse gemeenten, 2014.
* Hoe werkt het voor nieuwe cliënten? Bij de aanvraag van een WWB-uitkering wordt het klantprofiel opgesteld met behulp van geautomatiseerde gegevensinvoer uit de gemeentelijke informatiesystemen. Dit wordt aangevuld met handmatig ingevoerde gegevens uit de aanvraag en het dienstverleningsgesprek. Het resultaat is een voorlopige kansen- en risicoscore met een bijbehorend protocol voor het reïntegratie- en controletraject. Tijdens dat traject kan bijvoorbeeld in een gesprek aanvullende informatie gevraagd worden. Deze informatie kan aan het model worden toegevoegd. Het profiel kan dus eventueel nog wijzigen. De gemeente kan aan de hand van het profiel ook vaststellen wanneer hercontroles plaats moeten vinden, bijvoorbeeld na 12 of na 36 maanden. Het systeem plant deze controles ook in. Verder stelt de klantmanager aan de hand van het risicoprofiel vast welke vervolgacties voor rechtmatigheidvaststelling en reïntegratie noodzakelijk zijn. Dat doet de klantmanager eventueel met behulp van een afhandelingsprotocol.
* Hoe werkt het voor zittende cliënten? De gemeente kan het zittende klantenbestand met de methode DPS-Matrix continu monitoren op risico’s en kansen. Wel belangrijk is dan, dat de gemeente wijzigingen per cliënt doorvoert in de bijbehorende applicatie, bijvoorbeeld als het risico van een cliënt na een hercontrole wijzigt. Met de gegevens kan de gemeente sturen op controle- en reïntegratieactiviteiten, maar ook op de werklast van de klantmanager. Voert een gemeente de methode DPS-Matrix in, dan moet zij het klantenbestand naar de applicatie uploaden. Dit kost enkele minuten per cliënt.
* Wat betekent dit voor de regeldruk en administratieve lasten? Een cliënt die een uitkering aanvraagt hoeft door de koppeling met de gemeentelijke basisadministratie alleen gegevens aan te leveren die niet in die administratie staan. De gemeente kan ook zelf sturen op lastenvermindering bij zowel zichzelf als de burger. De gemeente stelt namelijk zelf vast welke activiteiten zij uitvoert bij de verschillende risicoprofielen, bijvoorbeeld een huisbezoek bij klanten met een hoge risicoscore.
Wat is het achterliggende risicomodel? De risicoscore op rechtmatigheid wordt vastgesteld met een vaste set rekenregels. Die is niet aan te passen. Het bepalen van de kans op uitstroom gebeurt met rekenregels die de gemeente deels zelf kan vaststellen op basis van lokale factoren. Deze factoren kan de gemeente ook weer bijstellen na verloop van tijd als daar aanleiding voor is. Dit inhoudelijke beheer van de applicatie voert de gemeente zelf uit.
* Hoe kan de gemeente het instrument beheren? De methode DPS-Matrix is een softwarepakket dat op de server van de sociale dienst wordt geïnstalleerd. Het systeem omvat een ‘makelaar’, een module die gegevens van verschillende administratiesystemen uitvraagt en terugkoppelt aan de Methode DPS-Matrix. Dit instrument is via een icoon op te vragen op de werkplek. Elke medewerker kan via dit icoon de analyse uitvoeren. Als de methode DPS-Matrix ook is gekoppeld met het klantvolgsysteem, dan wordt het klantprofiel automatisch in dit systeem overgenomen. In het systeem kunnen medewerkers dan per profiel rapporteren over de te volgen procedures, bijvoorbeeld over periodieke hercontroles. De leverancier van de software, Datacon, zal het technisch beheer en de support uitvoeren.
* Wat zijn de ontwikkelingen van de methode? De vier BOEK-gemeenten, die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van het instrument, gebruiken deze methode al enkele jaren. In het eerste kwartaal van 2011 voeren ook twintig andere proefgemeenten het instrument in. De verwachting is dat de applicatie in die periode ook landelijk beschikbaar komt. Tevens wordt gewerkt aan het inzetbaar maken van het instrument voor andere klantprocessen, bijvoorbeeld de aanvraag van Bijzondere Bijstand. En een web-based integratie van de participatieladder (verplicht in het kader van een CBS-monitor), is mogelijk een volgende stap in de ontwikkeling van de applicatie. Tenslotte wordt de methodiek doorontwikkeld voor integrale toepassing van inkomensondersteuning en reïntegratie. Zo kan bijvoorbeeld ook het UWV/Werkbedrijf de methode gebruiken.
* Meer informatie over de Methode DPS-Matrix? Neem voor meer informatie over de Methode DPS-Matrix contact op met het RCF Kenniscentrum, Handhaving Zuidoost Nederland (dhr. Ton Plompen, t.plompen@eindhoven.nl). Zie ook website www.mindergedoe.nl.
https://kennisopenbaarbestuur.nl/media/257758/verkenning_ai_bij_nederlandse_gemeenten_def.pdf
Verkenning AI bij Nederlandse gemeenten, 2014.
DPS (Boxmeer) wordt in deze verkenning alleen alleen genoemd in een tabel.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR325942
Heronderzoeksplan gemeenten Nuenen, Son en Breugel, met behulp van DPS Matrix.
Officiële bekendmaking/regelgeving.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR325942
Heronderzoeksplan gemeenten Nuenen, Son en Breugel, met behulp van DPS Matrix.
Officiële bekendmaking/regelgeving.
Persbericht 03-06-2010: BOEK-gemeenten ondertekenen convenant "Methode DPS-matrix"
BOEK = Boxmeer, OptimiSD, Echt-Susteren, Kerkrade
https://beuningen.nieuws.nl/gemeente/20120503/met-klantprofielen-meer-grip-op-fraude/
Gemeente Beuningen neemt DPS Matrix in gebruik (nieuwsbericht, 2012)
https://www.divosa.nl/werkwijzer-diagnose-instrumenten#zeven-diagnose-instrumenten-op-een-rij
Werkwijze Diagnose-instrumenten.
https://beuningen.nieuws.nl/gemeente/20120503/met-klantprofielen-meer-grip-op-fraude/
Gemeente Beuningen neemt DPS Matrix in gebruik (nieuwsbericht, 2012)
https://www.divosa.nl/werkwijzer-diagnose-instrumenten#zeven-diagnose-instrumenten-op-een-rij
Werkwijze Diagnose-instrumenten.
Bespreking van 7 verschillende diagnose-instrumenten, DPS wordt hieirn niet genoemd.
terug naar inleidend blog 25-6-22
door naar beleidsplan
Geen opmerkingen:
Een reactie posten