dinsdag 2 mei 2017

Geen doorgaand fietsverkeer

HOUTEN - Maandag fietste ik vanaf de Molenzoom via het rotonde-tunneltje bij Het Spoor in de richting van het Molenland en verder. Bij het fietspad langs de Citadel zag ik een bord "Geen doorgaand fietsverkeer" Geen verdere informatie, geen omleiding. Wat nu? Waar is de stremming? Aan Het Spoor, het Molenland, de kruising met de Binnentuin richting Rietplas, Kasteeltuin, de Meren of nog verder? Geen idee. Is het zinvol om door te fietsen of moet ik een andere route nemen? Na wat zoeken, kwam ik er achter dat er werkzaamheden zijn bij de kruising Het Spoor - Smalspoor - Albert Pistoriusweg. Bij de kerk 't Kruispunt staan borden en verkeersregelaars en moeten fietsers oversteken. Ook hier is de route dus niet gestremd. Ik vroeg aan een verkeersregelaar wat fietsers vanaf de Erven of Molenzoom richting Molenland moeten doen en hij antwoordde dat je daarvoor bij de gemeente moet zijn.

Meteen heb ik een mailtje gestuurd naar het Meldpunt Openbare Ruimte. Het bord bij de Citadel brengt fietsers onnodig in de war en kan beter worden verwijderd. In elk geval moet duidelijk zijn dat de doorgaande route via het Molenland niet is afgesloten.

Het antwoord van projectleider Peter Bos is verbijsterend:

"Op zich had er een omleidingsbord bij het bord 'geen doorgaand fietsverkeer' moeten staan. Dat heeft u terecht opgemerkt. Wij zien het bericht ook als vooraankondiging of een handige tip dat het handig is om via de tunnel kruisingsvrij naar het andere fietspad te gaan in plaats van bij de kerk. Binnen een week is de klus klaar. We laten het ook daarom zoals het is. Hopelijk kunt u zich vinden in ons antwoord."

Nee, natuurlijk kan ik mij niet vinden in dit antwoord. Wie richting Het Spoor - Castellum moet, kan inderdaad het beste het 'rechter' fietspad langs de Rabobank nemen. Maar dat kan je niet weten, want het staat niet aangegeven. Geen nood, als je het fietspad 'links' van Het Spoor neemt, komen er nog twee of drie kansen om veilig over te steken en als je alle verkeersborden negeert, kan je ook nog gewoon langs de werkzaamheden doorfietsen naar het Smalspoor. Er is daar geen afsluiting. Maar mijn melding (waarin ik alle straatnamen van de route had genoemd van Molenzoom tot aan het Stuwmeer) betrof alleen de route naar het Molenland en verder. Daar zijn helemaal geen werkzaamheden, geen stremmingen of omleidingen. Toch sluit de gemeente die route in feite af. Voor wie de borden serieus neemt.

De gemeente zet dus doelbewust afsluitingsborden op routes waar helemaal geen werkzaamheden of stremmingen zijn. Fietsers moeten hun weg maar zien te vinden. Fietsstad Houten?

De boodschap van projectleider Peter Bos is duidelijk. Als je gele borden ziet: negeren en gewoon doorrijden. Misschien zijn er werkzaamheden, misschien ook niet. Dat maakt de gemeente niet uit. De enige manier om er achter te komen of ergens werkzaamheden of stremmingen zijn, is doorrijden en zien of er daarna een omleiding komt of niet.

De verkeersregelaar bij 't Kruispunt die ik sprak, had gelijk: "Niemand neemt die borden serieus". Zelfs de projectleider van de gemeente niet.

------------------------------

Aanvulling 05-05-17:

"Geachte heer Lont, een andere klager wees mij op het feit dat richting Molenzoom een bord stond “Omleiding fietsverkeer”. Naar aanleiding daarvan heb ik ter plaatse gekeken en geconstateerd dat de voorbereide borden verkeerd zijn geplaatst. Vandaag wordt het omleidingsbord met de tekst “Doorgaand fietsverkeer Castellum - Het Spoor" geplaatst naast het bord “Geen doorgaand fietsverkeer”. Met deze twee borden samen is duidelijk dat de omleiding bedoeld is voor doorgaand fietsverkeer naar Castellum. Ook het verkeerd richting Molenzoom geplaatste bord wordt elders herplaatst t.b.v. een duidelijke omleiding. Met deze actie wordt ook uw suggestie volgens mij voldoende ingevuld. Met vriendelijke groet, Peter Bos, projectleider."

Helemaal tevreden met deze reactie ben ik [YL] niet: het blijft verwarrend dat het bord "Geen doorgaand fietsverkeer" blijft staan zonder directe aanwijzigingen voor de fietsers die niet langs de werkzaamheden hoeven. Maar het is al een enorme verbetering, doordat duidelijker wordt waar het bord betrekking op heeft en ook doordat de gemeente kennelijk niet doelbewust afsluitingsborden plaats op routes waar geen werkzaamheden zijn. Ik heb de projectleider heel hartelijk bedankt voor zijn aanvullende antwoord en daar aan toegevoegd: 


"Meer in het algemeen zou de kwaliteit en controle van de routering en bebording wel beter kunnen. Mijn vader, die directeur was in de bouw, legde er altijd grote nadruk op dat je de uitvoerende medewerkers (die de borden moeten plaatsen) leert om zelf het doel, logica, combinatie en zichtbaarheid van de borden goed in te schatten en te doorzien, zodat 'domme' foutieve plaatsing wordt voorkomen. Als ze op grond van hun (voortschrijdend) inzicht afwijken van de tekening dan moeten ze dat natuurlijk wel melden en laten controleren."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten