Omdat ik arm, oud en zielig ben (dit in willekeurige volgorde) kom ik in aanmerking voor extra korting op bus en tram in de provincie Utrecht. Het is een project van de provincie. Eerst als pilot, toen als test en nu als proef.
De uitvoering is dit jaar overgegaan naar de aangesloten gemeenten, die met verschillende regelingen bijdragen. Dat maakt het meteen wat ingewikkelder, als er iets misgaat of als je vragen hebt.
Waar moet ik met mijn vragen heen: naar de provincie, mijn gemeente, de gemeenschappelijke sociale dienst Werk en Inkomen Lekstroom in Nieuwegein (waar men zich over de armen ontfermt) of bij de busmaatschappij U-OV of Syntus?
Ik doe al vanaf het begin mee met de pilot en wat er op volgde. Eerst mocht ik een jaar gratis bussen in de provincie en dit gratis abonnement kon op dezelfde OV-chipkaart als mijn NS-abonnement. Te mooi om waar te zijn. Toen volgde er even niks en moest de provincie er nog eens goed over nadenken. Uitgedacht werd de proef vervolgd en kreeg ik weer een gratis jaarabonnement. Maar die kon niet op dezelfde kaart als het NS-abonnement. Dus kocht ik een nieuwe OV-chipkaart voor de somma van €7,50. Met viltstift schreef ik met grote letters op de kaart "Bus Utrecht", zodat ik mijn verschillende OV-chipkaarten niet door elkaar hussel.
Eind vorig jaar volgde het bericht dat de regeling zou worden voortgezet door de gemeenten die meedoen. Niet elke gemeente hanteert dezelfde voorwaarden. In december vroeg ik het abo aan en binnen een paar weken, net voor het aflopen van m'n eerdere proefabonnement, kreeg ik het nieuwe abonnement toegekend. Hoe arm je moet zijn, weet ik eigenlijk niet, maar de regeling is redelijk royaal.
Het is nu niet meer gratis maar het abonnement geeft een stevige korting. Voor reizigers tot 65 jaar is de korting 40%, de 65+-ers krijgen in de spits een korting van 34% en buiten de spits 60%.
Een korting van 34% op bus, tram en metro geldt overigens voor elke 65-plusser. Veel mensen weten dat niet. Daar hoef je niks voor de doen: die korting gaat automatisch in vanaf je vijfenzestigste verjaardag, al moet je dan wel een persoonlijke OV-chipkaart hebben, want het systeem moet natuurlijk wel weten hoe oud je bent.
Begin dit jaar begreep ik uit de instructies dat ik het nieuwe abonnement gewoon weer op mijn eerste kaart kon zetten, waar ook mijn NS-abonnement op staat. Ik ging ervan uit dat er voor dit technisch-administratieve conflict tussen trein en bus een oplossing was gevonden. Maar deze week viel mij op dat ik het daar niet terug kan vinden. Ik bestudeerde de website, het was een hele puzzel om na te gaan bij wie ik met welke vraag terecht kan, maar uiteindelijk besloot ik om U-OV te bellen.
U-OV kon in het systeem nagaan en mij bevestigen dat mijn abonnement op de kaart staat, ook al zag ik het niet in de lijst 'producten' (via OV-Chipkaart.nl of de ticket-automaat).
Maar... het abonnement doet niks als je het op dezelfde kaart hebt staan als de NS. Net als vorig jaar dus, maar het was me zo niet verteld. De dame aan de telefoon raadde mij aan om de NS-producten eraf te gooien naar een andere kaart of weer op saldo te gaan reizen in plaats van op rekening. Dat ga ik zeker niet doen.
Het Utrecht-abonnement overzetten naar een andere kaart is niet mogelijk. Opzeggen en opnieuw aanvragen kan ook niet. Erg ingewikkeld en irritant. Dit probleem wil ik bij iemand aan de orde stellen - niet alleen voor mijzelf - maar ik weet nog niet bij wie.
De website https://www.kortingov.nl/ van de provincie lijkt intussen niet erg actief bijgehouden te worden. Als je via de 'veelgestelde vragen' naar de aanmeldpagina navigeert, krijg je te lezen: "Beste bezoeker, deze pagina is tijdelijk niet beschikbaar vanwege onderhoud. Vanaf 26 maart is deze pagina weer te gebruiken en kunt u een aanmeldcode aanvragen. Excuses voor de vertraging." Een andere aanmeldknop doet het wel, al kom je niet verder als je geen aanmeldcode van de gemeente hebt ontvangen of als je niet weet hoe je daar aan kan komen.
Verder staan er nogal wat taalfouten op deze site van de Provincie, zoals: "Gemeenten biedt inwoners aan...", "korting tijdens de spituren" (rugpijn-uren of spuug-uren?).
Een contactadres op de website ontbreekt. In mijn ogen een digitale doodzonde. De "Projectgroep OV-kortingsabonnement" laat mij weten dit expres te hebben gedaan "om het voor inwoners niet onnodig moeilijk te maken". De contactgegevens staan wel in de brief die inwoners met recht op het abonnement hebben ontvangen. Dus als je geen brief hebt ontvangen, moet je contact opnemen met het adres dat in de brief staat. De provincie, die ik via het algemene mailadres heb gemaild, reageert overigens wel snel.
Omdat ik niet weet, wie ik in deze wirwar moet aanspreken, eerst maar eens deze aantekeningen in mijn blog genoteerd, die ik afsluit met een paar suggesties die bij mij komen bovendrijven.
- Onderhoud de website actief, haal taalfouten, dode links en achterhaalde mededelingen eruit.
- Voorzie de website van een contactadres of webformulier.
- Voorzie de website van contactgegevens van de aangesloten gemeenten en diensten.
- Maak het mogelijk om het abonnement op een andere kaart over te zetten (zo nodig door opzeggen en weer aanmelden), zodat ook bij verlies van de kaart of een niet werkend abonnement de korting alsnog kan worden ingesteld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten