Duitse ondernemingen doen graag zaken met Nederlandse familiebedrijven. Dat blijkt uit een onderzoek van Maurice Horyon en David Huver voor instituut Nijenrode. Familiebedrijven kiezen voor de weg der geleidelijkheid, ze stippelen een strategie uit voor de lange termijn. Dat straalt vertrouwen uit bij de Duitse partners. De samenwerking met familiebedrijven is vaak gebaseerd op goede persoonlijke contacten en de directie houdt graag persoonlijk de touwtjes in handen. Ook kijken ze wel uit om te veel geld te lenen.
Familiebedrijven hebben veel aandacht voor de cultuurverschillen tussen beide landen als ze de stap wagen. In Duitsland proberen werknemers zoveel mogelijk risico's te mijden. Alle afspraken willen ze op papier hebben, daar zijn Nederlanders veel losser in. En waar in Nederland een echte overlegcultuur bestaat waarbij iedereen zijn zegje doet, is er in Duitsland vooral een vergadercultuur met een sterke voorzitter. In de bouw geldt bovendien een duidelijke hiërarchie, die een beetje lijkt op het gildensysteem met meesters en gezellen.
Bron: Michiel de Visser, “Familiebedrijven gewilde partners in Duitsland”, in zibb.nl 04.04.06
Geen opmerkingen:
Een reactie posten