Google stuurt mij vrijwel dagelijks updates met nieuwigheden. Veel daarvan gaan langs mij heen, maar deze vind ik wel interessant. Sinds deze maand kan ik in de rapportages de CO2-voetafdruk van mijn Google-account aflezen: zoveel gram CO2-equivalent (gCO2e). Per app. Per maand. Uitgesplitst naar lokale uitstoot van fossiele brandstof (weinig), uitstoot als gevolg van mijn stroomverbruik (meer) en uitstoot 'in the cloud' (meest) door de servers inclusief bouw en werknemersverkeer. Ik word er niet vrolijk van, want ik ben een intensieve gebruiker van het internet en zal dat ook wel blijven. Ik stuur zelfs mailtjes naar mezelf (als alternatief voor het traditionele op het bureau gooien van stapels papieren). De CO2-voetafdruk in juli van mijn zakelijke Google account was naar schatting zo'n 385 gCO2e.
Toen de gratis plastic tasjes werden verboden, las ik ergens dat één zoekactie in Google Search qua footprint gelijk staat aan een plastic tasje.
En ja, ook ik word niet vrolijk van de grootschalige datacentra van Alphabet/Google of Meta/Facebook die verrijzen (zoals in Hollands Kroon) of waar plannen voor werden gepresenteerd (zoals in Zeewolde), maar ik probeer niet al te hypocriet te zijn en wil daartegen niet protesteren door op sociale media enorm veel dataverkeer met bijbehorend stroomverbruik te genereren. Niet iedereen beseft dat een zoekactie, mailtje of Facebook-bericht stroom verbruikt en kooldioxide de lucht in werpt.
Het aflezen en interpreteren van de CO2-rapportages moet ik nog leren, maar ik ga er de komende tijd wel vaker naar kijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten