zondag 17 december 2006

118

Zo nu en dan maak ik gebruik van nummer 118 om mij door te laten verbinden. Vandaag toetste ik het nummer vanuit een telefooncel.
"Kunt u mij doorverbinden met ..." en ik noemde naam en adres. Toen de telefoniste het nummer gevonden had, las een computerstem mij het telefoonnummer voor. Maar dat was niet de bedoeling! Ik had gevraagd om doorverbonden te worden en had niet eens een pen bij de hand.

Opnieuw toetste ik 118, legde omstandig uit wat er gebeurd was en dat ik niet om het nummer vroeg, maar doorverbonden wilde worden. De telefoniste leek het te begrijpen en vroeg me aan de lijn te blijven. Vervolgens kreeg ik opnieuw de computerstem te horen.

Ik belde voor de derde keer, legde uit dat ik doorverbonden wilde worden, maar nu zei de telefoniste: nee, dat kon niet, daar was dit nummer niet voor. Maar ik heb dit nummer zo vaak, en pas geleden nog, gebeld en wordt dan altijd doorverbonden. Nee, dat kon niet. Teleurgesteld legde ik op.

Ineens bedacht ik mij dat ik meestal met mijn zaktelefoon bel. Terwijl ik nog bij de telefooncel stond, pakte ik mijn mobiel en ik belde opnieuw 118. "Met wie wilt u doorverbonden worden?", vroeg de telefoniste meteen. Ik vertelde haar over mijn vorige drie telefoontjes en ze leefde begripvol met me mee. Het blijkt dat als je van een vaste lijn 118 belt je heel ergens anders uitkomt dan met je mobiel. Kennelijk is dat bij de 'vaste 118' niet bekend.
Nu werd ik heel snel doorverbonden en voor de volledigheid kreeg ik, zoals altijd, nog voordat ik iets kon zeggen een sms'je met het nummer dat er voor mij gedraaid werd.

Het is niet handig van de KPN om hetzelfde nummer aan twee verschillende diensten toe te kennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten