In januari van dit jaar voor het eerst een machtiging afgegeven aan de Belastingdienst om de maandbedragen van mijn zorgverzekeringsbijdrage af te schrijven. Tot dan toe zorgde ik altijd zelf voor de betalingen en dat ging nooit fout. Eind maart schreef de Belastingdienst op één dag twee keer € 70 af. Het viel me in eerste instantie niet eens op, er gaan zovéél bedragen over en weer. De Belastingdienst... dat zal wel goed zitten.
Gisteren kreeg ik een aanmaning van de Belastingdienst dat ik een termijnbetaling van € 64 heb gemist. "Wellicht is de betaling aan uw aandacht ontsnapt." Inderdaad, daarom heb ik nu juist een machtiging afgegeven. Maar dat betekent dus niet dat mijn aandacht mag verslappen. Integendeel, nu moet ik alert blijven. Een termijnbedrag van € 64!? Maar de machtiging is afgegeven voor bedragen van € 32,18. Twee keer € 70 op een dag!? Nu ik goed kijk, er staat een mij onbekend fiscaal nummer bij en de naam van iemand anders. Eerst die bedragen maar eens terug laten storten door mijn bank. Dat gaat gelukkig vlot. Dan de Belastingdienst bellen.
Een eindeloos nummermenu. Scherp opletten en meeschrijven welke nummers ik moet intoetsen. Uit het eerste menu kies ik nummer 2 uit 4, want ik sta als ondernemer geregistreerd. Uit menu 2 kies ik 4 'andere vraag', want het gaat niet over OB, IB of LB. Uit menu 3 kies ik 2 'andere vraag', want het gaat niet over toeslagen. Dan toets ik mijn BSN en een hekje in. Goed opletten. Gelukkig bel ik van mijn huistelefoon, want met mijn mobiel zou het schermpje zo lang niet meewerken en al lang in de spaarstand zijn geschoten. Dan zegt de automatische meneer dat uit veiligheidsoverwegingen de laatste drie cijfers van mijn gebruikersnaam zullen worden gevraagd, waar ik gewoonlijk mee inlog bij de Belastingdienst. Waar haal ik dat nu weer zo snel vandaan, terwijl ik aan de telefoon hang. Ik heb een zwaar beveiligde wachtwoorddatabase met 200 accounts, waar ik echt wel even beide handen en wat tijd voor nodig heb om dat te openen...
Maar het hoeft al niet meer. De automaat zegt: "Al onze medewerkers zijn in gesprek. Wij verbreken nu de verbinding".
Leuker kan de Belastingdienst het inderdaad niet maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten