Vanaf 15 maart verschijnt er een ochtendeditie van de NRC op tabloidformaat onder de titel NRC Next. Het blad is bestemd voor een jong en dynamisch lezerspubliek. Op pagina 11 van nummer 1 een paginagrote advertentie van het Parool. Nou is paginagroot op tabloid natuurlijk maar een halve pagina.
Op een dieppaarse achtergrond staat een 'simpele' maar scherpe tekst: "Trouw, 3 februari 2005. AD, 1 september 2005. We zeiden al tegen elkaar: Who's next? Het Parool, op tabloid sinds 31 maart 2004, feliciteert nrc.next".
En eerlijk is eerlijk: het Parool was het eerste grote dagblad dat overging op tabloid, na jarenlang publiek geuit verlangen die stap te gaan nemen. De stap van grote krant naar kleine, werd door het Parool meteen wel helemaal gezet. De krant ging niet alleen over van groot formaat naar tabloid of compact, maar verliet de grootste krantenuitgeverij van Nederland PCM en werd van - ooit bijna de grootste - landelijke krant een plaatselijke Amsterdamse krant.
NRC probeert het nu met twee heel verschillende kranten naast elkaar. Een flitskrant in de ochtend en de vertrouwde oerdegelijke dikke krant in de middag. Gaat de snelle ochtendeditie de eigen middagkrant niet een kop kleiner maken, vraag ik mij af.
Zie: www.nrc.nl en www.nrcnext.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten