In het NOS-Journaal van maandagavond zat een shot van enkele seconden dat mij intrigeert. In België is een crimineel ontsnapt uit de gevangenis, de politie omsingelt de winkel waarin hij zich heeft verschanst. Een kort shot van een politieauto, de rechter portier open, de politieman in de auto richt een pistool. “Ha, pistool! Dat beeld moet ik hebben!”, zal de cameraman gedacht hebben en zo ook de redacteur bij de montage. En gelijk hebben ze natuurlijk. Crimineel, politie, omsingeling, pistool.
Maar wat is de betekenis van het beeld? De politieman zit in de auto, rechts voorin, en richt zijn pistool op de voorruit. Hij zal toch niet van plan zijn door de ruit te schieten? De kogel zou lelijk afketsen. Maakt hij een mentale oefening, nog even richten, kort voordat hij ingezet kan worden? Spant hij zijn wapen? Controleert hij het? Of is hij klaar en staat hij op het punt zijn wapen op te bergen? Misschien heeft hij het wapen nog maar net in handen gekregen, want het lijkt mij groter dan een gewoon dienstwapen, bedenk ik mij nu.
Naast de auto staat een vrouw, in zomerse broek en T-shirt, ze praat met de politieman. Wie is zij? Is het zijn vrouw? “Schat, hoe laat denk je vandaag thuis te zijn voor het eten?” Is ze zijn meerdere, die hem nog wat laatste instructies geeft? Heeft zij hem net het wapen gegeven? Is het een getuige, die vertelt waar zij de crimineel gezien heeft. Nee, want je spant, richt of controleert toch geen wapen terwijl je met een getuige praat.
Het valt mij steeds weer op hoeveel onbegrijpelijke beelden wij in journaal en actualiteitenrubrieken voorgeschoteld krijgen. Als je shot voor shot zou tellen, is de meerderheid sfeerbeeld, behang, geen informatie. Soms begrijp je een beeld pas als je meerdere journaals met verschillende montages na elkaar gezien hebt of het nog eens terugkijkt in de herhaling.
In hetzelfde journaal op maandagavond een gesprek tussen Bush en Blair in de pauze van de G8 in Sint Petersburg, terwijl ze zich er niet van bewust zijn dat er een microfoon openstaat. Totdat Blair het ineens doorheeft, even verschrikt de zaal in kijkt en dan schielijk de conferentiemicrofoon uitschakelt. Een kort, prachtig shot overigens. Maar pas bij het derde journaal zie ik de betekenis van dit beeld. Want de eerste twee keer zet hij in de montage de microfoon al uit als het gesprek nog moet komen. Betekenisloos.
De Belgische crimineel bleek niet in de omsingelde winkel aanwezig te zijn. Er is geen shot gelost.
Zie de journaalbeelden van Blair en Bush hier
Alle journaals zijn terug te zien bij NOS Archief Beeld en Geluid
Geen opmerkingen:
Een reactie posten