Klik op de afbeelding voor een interactieve weergave
Zwolle, 21 november 2023
Zwolle, 21 november 2023
Twee dagen voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van de twaalf provincies zelfs de populairste partij. Alleen in de drie Randstedelijke provincies en Noord-Brabant blijft de VVD de partij van Geert Wilders nipt voor. Dat blijkt uit een onderzoek van PR-bureau Tijd voor Publiciteit op basis van Google Trends-data.
De grootste populariteit geniet de PVV sinds afgelopen week in Friesland. Vooral in de plaatsen Dronryp, Garyp en De Westereen kan het haast niet anders dan dat de partij hoge ogen gaat gooien. Google Trends baseert zich daarbij overigens niet enkel op de zoekterm ‘PVV’, maar analyseert het totale zoekgedrag van Nederlanders en voegt dat samen tot een indexscore voor een bepaald thema, in dit geval de PVV. De plaatsen waar deze partij landelijk gezien het meest leeft zijn Ter Aar, Bunschoten-Spakenburg, Schoonhoven, Volendam en Raamsdonksveer.
De bouw staat achter de PVV
Maandagochtend bracht Proforto al het nieuws dat de PVV met name in de bouwsector een grote voorkeur geniet. Ruim een kwart van de bouwprofessionals zou van plan zijn op de PVV te stemmen. Dat sluit aan bij een onderzoek van Rigo Research en Advies van eerder dit jaar. Daaruit blijkt dat een stem op de PVV meer dan bij andere partijen gerelateerd kan worden aan een lager opleidingsniveau.
GroenLinks-PvdA het grootst in Utrecht
Naast de PVV maakt ook GroenLinks-PvdA sinds afgelopen week een sterke opmars. Voormalig PvdA-voorzitter Hans Spekman kan trots zijn, want in de provincie Utrecht - en in ‘zijn’ stad Utrecht in het bijzonder - leeft de partij het meest. Maar ook in Drenthe en Groningen lijkt het nieuwe linkse blok een mooie uitslag te kunnen gaan noteren. In het Noorden lijkt het, gezien de populariteit van de PVV in Friesland, dus een kwestie van uitersten.
--- einde persbericht van Tijd voor Publiciteit ---
Geen opmerkingen:
Een reactie posten