Ik herinner me hoe ik met mijn evenzo jonge collega Bas dagenlang met spooronderdelen sjouwde van het ene naar het andere eind van de loods. Ik moet er nog vaak aan denken als ik met de trein reis en wisselbakken herken of de haken waarmee de rails aan de bielzen zijn bevestigd. Het meeste tilwerk deden we met de hand, soms gebruikten we de palletwagen. Ik trok nog net op tijd mijn tenen in, toen Bas een zware pallet liet zakken op de punt van mijn sandalen. Sindsdien noem ik sandalen altijd 'veiligheidsschoenen', omdat ze uitstekend een volle pallet op de punt van de zool kunnen dragen, als je maar op tijd je tenen intrekt.
Als we moe waren, gingen we even op een kist zitten en grapten tegen elkaar, beiden fanatieke antirokers: zó, nu eerst even een sjekkie draaien. Aan ons stille rustmoment kwam geen tabak, vuur of rook te pas, dus de brand kan niet veroorzaakt zijn door een peuk die wij daar hebben laten slingeren.
Onze lunch aten we buiten op het terrein in een bestelwagen van Van Gendt & Loos of een oude bus van de Groninger Autobusdienst Onderneming (GADO). Mijn droom om nog eens in een bus te wonen en de wereld rond te trekken, kreeg in die tijd zijn hoogtepunt. Dit was nog voordat ik met een vriendin een jaar op de duim door Amerika trok. Als ik bij de Chinees gado gado bestel, moet ik altijd even aan mijn lunches in die oude gado-bus denken.
Ik heb dus bijzondere herinneringen aan het pand en hoop dat het gebouw gered kan worden, maar in de eerste plaats natuurlijk dat de bedrijven en bedrijfjes en de mensen die daar werken er goed doorheen komen.
Zie RTV Utrecht: Ontredding na grote brand in cabgebouw
PS. In het NOS Journaal hoorde ik de nieuwslezer "kapgebouw" zeggen. Ik had nog niet bedacht dat je het zo kunt uitspreken. Ik noem het gebouw nog steeds met de afkorting C.A.B.-gebouw.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten