woensdag 25 september 2024

Goedkoop reizen

>> Deutsch

De reizigersvereniging Rover voert campagne met een handtekeningactie voor het invoeren van een Nederlandticket voor goedkoop reizen door heel Nederland. 

"In Duitsland doen ze het al een paar jaar: het hele land doorreizen met al het openbaar vervoer voor slechts €49 per maand. Wat als Nederland dit ook zou doen en een NL Ticket in het leven zou roepen? Geef je stem en steun onze campagne!", aldus Rover.

Vanaf 1 januari 2025 gaat de prijs voor de Duitslandticket overigens omhoog van €49 naar €58 per maand. Het is een doorlopend maandabonnement, opzegbaar tot de tiende van de voorafgaande maand. De prijs wordt in overleg bepaald door de Duitse verkeersministers van de zestien bondstaten. De Duitslandticket is geldig in regionaal en lokaal openbaar vervoer (trein, tram, bus) en niet in de intercity's. Langeafstandsreizen kosten al gauw een paar honderd euro. De Duitse spoorwegen hanteren voor treinreizen een variabel tarief (dus de treinreis is afhankelijk van dag, tijdstip, aantal overstappen) en veel treinkaartjes zijn daarbij gebonden aan één specifieke treinrit, dus met hetzelfde kaartje kan je dan niet een trein eerder of later nemen en je kan ook geen geld terugkrijgen als je de trein mist.

Zelf heb ik een abonnement op de Duitslandticket en voor ongeveer hetzelfde bedrag in Nederland een Flex Dal Vrij abonnement met seniorenkorting bij de NS (*). Bovendien reis ik in de provincie Utrecht als 'zielige senior' vanaf 9:00 uur gratis met de bus.

Ik ben erg vóór goedkoop openbaar vervoer en het is goed dat Rover zich daarvoor inzet. Het Duitse voorbeeld en de opzet laat zich echter niet één op één vertalen. In Duitsland klagen forenzen over de Duitslandticket, want zij kregen hun trajectkaart vaak al vergoed en krijgen nu te maken met een overvolle treinen. Zoals ze zeggen: "Das Leben genießen in vollen Zügen".

Mijn ervaringen met de Duitse spoorwegen zijn redelijk positief, maar de Duitsers klagen - terecht - en stellen Nederland als voorbeeld. De Duitse spoorwegen zijn in verval, dringend aan renovatie toe en ook het personeelsgebrek knaagt aan een goede dienstregeling. Zowel in Nederland als in Duitsland zijn grote investeringen in het spoor noodzakelijk. Nederland geeft ten dele het goede voorbeeld met grootschalige renovaties waarbij - hoe ergerlijk ook - desnoods soms hele trajecten en stations langdurig worden stilgelegd.

Ik ben erg voor goedkoop reizen, maar we moeten wel beseffen dat goedkoop reizen meer geld kost.

-----

(*) Het Dal-abonnement geldt niet in de spits, dus niet voor 09:00 uur en tussen 16:00 en 18:30 uur, waarbij het moment van inchecken geldt: als ik om 15:55 incheck in Leeuwarden en de trein neem van 16:20 uur (inchecken is een half uur geldig) en om 18:30 aankom in Houten-Castellum reis ik volledig in de spits zonder te hoeven betalen. 

-----

Meer lezen: 

Rover in actie voor een voordelig 'NL Ticket'

Bundesregierung: Fragen und Antworten Deutschland Ticket

Styloblog 25-09-24: Duur goedkoop kaartje
(over mijn slechte ervaring met een goede app)

>> Deutsch


Geen opmerkingen:

Een reactie posten