woensdag 4 februari 2015

KNAB stopt met Facebook

De KNAB-bank (draai het woord om en je weet hoe ze aan die naam komen) heeft - of had - een leuke betaaloptie. Vanuit je bank-app kan je betaalopdrachten geven via Facebook. Maar het werkt niet goed en KNAB heeft besloten hiermee te stoppen.

Stel je bent met een een paar vrienden uit eten gegaan en je wilt de rekening delen, maar niemand heeft contant geld bij zich. Eén van de vrienden schiet de rekening voor en jij maakt vanaf jouw bankrekening van de KNAB jouw deel direct over naar de geldschieter zonder lange rekeningnummers uit te hoeven wisselen. Je stuurt je betaalopdracht direct vanuit je bank-app naar het Facebook-account van je vriend. Hij krijgt daarvan een persoonlijk bericht op Facebook. Hij hoeft alleen maar te klikken op de link in dat bericht en zijn eigen bankrekeningnummer in te vullen en het geld wordt overgeboekt.

Dat is tenminste de bedoeling. Het leek mij verstandig om het eerst eens uit te proberen en ik maakte één cent over naar een vriend, Jeffrey. In de omschrijving noteerde ik: "Beste Jeffrey, het begin van je kapitaal". De betaalopdracht bleef in mijn lijst overboekingen staan, maar werd nog niet afgeschreven. So far so good. Na een week kreeg ik een mailtje van de bank dat de betaalopdracht verviel omdat Jeffrey het geld niet had geïnd. Domme Jeffrey, dacht ik, zo gaat deze rijkdom aan je voorbij. Ik probeerde het nog een keer en mailde Jeffrey hierover. Die hing direct aan de telefoon. De eerste keer had hij helemaal geen Facebook-bericht ontvangen. Dit keer kreeg hij wel een bericht, maar als hij doorklikte, zag hij geen betaling staan en kon hij ook niets invullen. Ik mailde de bank hierover, want er gaan natuurlijk vriendschappen en relaties stuk, als het systeem niet werkt.

Vandaag kreeg ik een telefoontje van de KNAB. Binnenkort verdwijnt de Facebook-optie helemaal. Het gaat te vaak mis op de manier zoals ik beschreef. De ene keer werkt het wel, maar vaak werkt het niet. Omdat het via Facebook loopt, kan de bank dit niet herstellen. De bank is het met me eens dat dit een betrouwbaar systeem moet zijn en dat een betaling niet mis mag gaan. Daarom is het verstandig om er mee te stoppen. Maar wel jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten