Vandaag ontving ik een e-mail van Menzis, waarin staat: "Omdat u vorig jaar december heeft deelgenomen aan de cadeau-actie staat het door u gekozen cadeau nu voor u klaar in de SamenGezond-webshop." Ik kan het mij niet precies herinneren, maar ik heb vorig jaar inderdaad een korte enquête ingevuld en daarbij kon ik een cadeau aankruisen. Nu blijkt er een gratis fietscomputer op zonne-energie voor mij klaar te staan.
Menzis heeft alleen wat andere opvattingen over het woord "cadeau" dan normale mensen. Om te beginnen moet ik instemmen met de "actievoorwaarden cadeau". Daarin moet ik Menzis - en elke organisatie die aan Menzis gelieerd is - toestemming geven om mij te bestoken met reclame. Daarbij mag de Aanbieder ongeveer alles en moet ik, de ontvanger van het cadeau, verder mijn mond houden. Als ik de voorwaarden niet voor akkoord aanvink - en dat doe ik niet - dan krijg ik géén cadeau. Bij weigering van de prijs - het cadeau is ineens een prijs geworden - vervalt deze aan Menzis.
Dus als u binnenkort Roger van Boxtel rond ziet fietsen met een mooie fietscomputer op zonne-energie, dan weet u van wie hij die cadeau heeft gekregen.
Om het cadeau - of de prijs of wat het maar is - te ontvangen, moet je dit eerst bestellen in de webshop van Menzis. Opnieuw moet je eerst een rijtje vragen invullen en akkoord gaan met weer andere voorwaarden. Dan blijkt dat je het cadeau alleen kunt bereiken, als je je gelijktijdig aanmeld voor het SamenGezond spaarprogramma. De voorwaarden vermelden: "De gegevens van Deelnemer kunnen tevens
worden gebruikt voor het aanprijzen van producten en diensten van Menzis en de labels van Menzis
(AnderZorg en Azivo). Menzis kan voor commerciële doeleinden selecties op het Deelnemersbestand
uitvoeren. Gegevens van Deelnemers kunnen worden geanalyseerd voor risicobeheersing en
marketingactiviteiten. Menzis kan haar bestanden koppelen aan bestanden van derde partijen voor
controledoeleinden en marketingactiviteiten."
Het cadeau - of de prijs - krijg ik dus helemaal niet voor het invullen van de enquête in december, maar voor het mij binnenloodsen in de marketing van Menzis. Het is inderdaad geen cadeau, maar een prijs. De prijs voor mijn privacy. Menzis wil het recht op mijn persoonlijke gegevens, want die zijn geld waard. Voorzitter Roger van Boxtel heeft vroeger nog voor D66 gewerkt en heeft het woord 'privacy' dus wel eens opgevangen en weet dat je iemands gegevens niet zomaar mag gebruiken voor reclame. Dat moet je geraffineerder aanpakken.
De e-mail van Menzis begint met "We zijn blij dat u ook in 2015 weer voor een zorgverzekering van Menzis heeft gekozen". Jawel, maar dat was niet vanwege cadeaus, prijzen of marketing, maar omdat Menzis zich naast marketing ook nog bezighoudt met het vergoeden van ziektekosten. Intussen heb ik weer een jaar de tijd om op zoek te gaan naar een ziektekostenverzekering die zich beperkt tot wat ik van ze vraag: het verzekeren van ziektekosten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten