Woningcorporaties
en Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) gaan vanaf februari op huisbezoek bij huurders
met een betalingsachterstand. Op deze manier willen de partijen geldproblemen bij
huurders in de regio Lekstroom eerder signaleren en waar mogelijk oplossen om
zo huisuitzettingen te voorkomen. Mitros, Viveste, Lekstede Wonen, Provides,
Portaal, Jutphaas Wonen, Woningbouwvereniging Lopik en WIL gaan deze
samenwerking zes maanden proberen in een pilot. De samenwerking
is naar idee van de succesvolle aanpak in Amsterdam: Vroeg Eropaf.
Hoe werkt Vroeg Eropaf?
Als een huurder huurachterstand heeft, gaan een medewerker van de woningcorporatie
en een schuldhulpverlener van WIL samen op pad en bieden de huurder in een
vroegtijdig stadium hulp. Deze (vrijwillige) ondersteuning varieert van
eenmalige adviezen tot uitgebreidere schuldhulpverleningstrajecten.
Bewezen succes in Amsterdam
De Vroeg Eropaf methode is ontwikkeld in Amsterdam en heeft daar succes:
bij de helft van de deelnemende huurders is de huurachterstand na één jaar
opgelost. Door vroegtijdig het gesprek aan te gaan met de huurder worden
grotere problemen voorkomen en wordt eerder gezocht naar oplossingen.
Rob
Esser, directeur van WIL legt uit hoe dit werkt: “Mensen denken vaak als het
één maand niet lukt om de huur te betalen: dat los ik nog wel op. Ze realiseren
zich niet altijd dat ze dan in de volgende maand twee maanden huur moeten
betalen. Is de huur € 500 dan moeten ze dan in één keer € 1.000 betalen. Dat is
voor mensen met een uitkering of een laag salaris soms meer dan ze maandelijks
aan inkomsten ontvangen. En voor je het weet, wordt het probleem steeds groter.”
Bron: Persbericht WIL 3.2.15
Veel achtergrondinformatie over de aanpak van 'Vroeg Eropaf' in Amsterdam met links naar business case, casebeschrijving, evaluatie en meer, zie: Effectieveschuldhulp.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten