Een reclamespotje waarin Frits Bom geldleningen aanprijst, is in het Tros-programma Radar door het publiek uitgeroepen tot meest irritante reclame van het jaar. De nieuwsbrief van Zibb.nl heeft hierop vandaag een merkwaardig en kortzichtig commentaar: “Met de uitverkiezing lijkt het ultieme bewijs geleverd dat uitermate irritante of slechte reclame werkt. Iedereen herinnert zich de spotjes en nu staan het bedrijf, gratis en voor niets, met de gewonnen prijs weer in alle media. Zou dat de bedoeling zijn van Radar?”
Ultieme bewijs? Zibb voert zelfs geen enkel argument aan. Een merk kan weliswaar een hoop irritatie overleven en soms kan het domweg herhalen van een naam werken, maar een merk kan net zo snel reddeloos ten onder gaan. ‘Buckler’ werd vaak genoemd door Youp van ’t Hek en ging kapot, ‘Exota’ werd als een bom in beeld gebracht door Bom’s illustere voorganger Marcel van Dam en ging failliet. Frits Bom en de enscenering van het leningspotje bedoelen een betrouwbaar beeld uit te stralen, een image dat snel in het tegendeel kan omslaan. Een merk is in de eerste plaats ‘de goede naam’ van een bedrijf. Zogezegd doet het gebrek aan zakelijke argumentatie het zakelijke merk ‘Zibb’ (bizz) geen goed. Maar dat kan wel een stootje hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten